2023. január 27., péntek

WotC kapitulált: a változáshoz ott kell hatni, ahol megérzik

A közösség nyert. Ritka ez a világunkban (főleg a világnak ennek a kis részén). A WotC visszalépett attól, hogy az OGL1.0-t semmissé nyilvánítsa. Hogy senkinek ne legyen kételye, hogy komolyan gondolják az egész rendszer referencia dokumentumot (SRD) Creative Commons licensz alá helyezték. Ez nem visszavonható.



A szociális médiának köszönhetően (láthatólag van azért néha előnye) az egész világ szerepjátékos közössége gyorsan megismerte a WotC terveit. És reagált azokra: jelezte, hogy ez nem tetszik neki. Természetesen (?) ez még igen keveseket érdekel egy óriási vállalat felső vezetésében. Ami viszont érdekelheti őket az, hogy

  • Az emberek elkezdték lemondani a D&D Beyond előfizetésüket. Ez egy a játékot segítő platform, amit szeretnének nagyon fejleszteni.
  • A nagy hírlapok is erről beszéltek. Nagyon rossz volt a WotC/Hasbro sajtója.
  • A kompetítorok az elmúlt hónapban lényegében kiürítették a raktáraikat, annyi könyvet tudtak eladni.
  • Volt egy mozgalom, ami a közelgő D&D film bojkotjára szólított fel. Nem tudom ez mennyire jött volna be, de az egész hajcihő nagyon rosszkor lett időzítve, pont a film bemutatója előtti hónapokban.

Bár messze a D&D a legismertebb és legtöbbet eladott szerepjátékrendszer jelenleg, de már a 4. kiadás alatt is át tudta venni vezető helyét a Paizo által kiadott Pathfinder rendszer. Sőt a '90-es évek végén a White Wolf Word of Darkness játékai is túlszárnyalták az D&D 2. kiadásának eladásait. Szóval nem törvényszerű, hogy mindig a D&D a legtöbbet eladott rendszer. És ugye a WotC az eladásokból él.


A D&D vezető szerepét pedig nem az adja, hogy annyira jó rendszer lenne. Vannak ennél érdekesebb rendszerek. Az előnye egyrészről a támogatás, amit pont nem az anyacég, hanem a rengetek kis cég nyújt számára. Másrészről az olyan tartalomgyártók, mint a Critical Role és még számos más YouTube csatorna. Vagy említsem itthon a Kockák és Sárkányokat vagy a Húszoldalú fanzin.


Szóval nagyon gyorsan látták, hogy mennek le a részvények árfolyamai, csökkenek az eladások, tűnnek el a fizető vásárlók. Úgy tűnik erre lépni kellett. Léptek. Ez eddig jó.


A cég számára a veszteség egy része már megtörtént. Több olyan kiadó, akik eddig nekik (is) gyártottak tartalmat, most már a saját rendszerükre fognak fókuszálni. A Kobold Press, a Crucible 7, a Paizo (Pathfinder) vagy az E.N. Publishing (Level Up) mind a saját rendszerét nyomja. Az első kettőnél most kezdődik a fejlesztés, az utóbbiaknál már meglevő rendszereik támogatása fog növekedni. Igazából mindet várom, mert az eddigiek alapján minőségi munkát adnak ki a kezükből.


A mostani döntésük a 2014 óta regnáló 5. kiadásról szól, annak a szabályai lettek közkincsé téve (vagy inkább maradtak azok). Mivel jövőre (2024) akarják kiadni a 6. kiadást (One D&D néven) így persze azt nem kell ennyire nyílttá tenni. Ez már az ő döntésük (és ha nagyon zárt lesz, azzal kapcsolatban is lesz morgás, de az csak morgás lesz). Aztán mindenki eldönti, hogy vált-e arra vagy marad a réginél, esetleg kipróbál valami újat.


A tanulság? Ha érzékenyen tud érinteni egy entitást a tiltakozás, akkor meg fogja változtatni a hozzáállását. Meg kell találni mi érinti érzékenyen azt, akivel szembe szeretnénk szállni.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése