2016. június 22., szerda

Zakó és öltönyviselés - legyetek jobban tájékozottak mint én

Ádám 15 éves kora óta hord zakót és nyakkendőt, s bizony sok szabályról nem tudott. Ne legyetek olyanok, mint Ádám ;)


Bár egyesek szerint úriembernek születni kell, azért nem árt tanulni sem hozzá (főleg annak, aki úgy látszik a születés részét elrontotta). Manapság nagyon ritkán hordunk öltönyt vagy zakót. Bár egyes iparágakban kötelező, egyre több olyan fehérgalléros szakma van, ahol nem szokás, s egyetem végéig amúgy is ritkán hord az ember fia öltönyt vagy zakót.


Az ember fiának vagy elmondja valaki, hogyan is kéne hordani azokat a ruhadarabokat, vagy utána néz, vagy hát furán fog kinézni. Hallgatóknak nem szólhatok vizsgán, hogy "hát ezt nem így kéne", no de akkor hogyan adjuk tovább az értelmiségi lét apró nüanszait? Például blogon át, hátha olvassák, s így előbb értesülnek róla, mint én.


Az öltönykabát és a zakó begombolásánál van egy fura szokás: az alsó gombot nem szokás begombolni (nem szabad). A dolog ennél bonyolultabb, de kétsoros zakót nagyon régen nem láttam, s ott vannak problémák csak. Az általános egysoros (egy oszlopban van gomb) 2-3-4 gombos zakókon egyértelmű a szabály: az alsót nem.
A Kingsman című filmben a talpig úriember kétsoros zakóban. (Colin Firth)


Miért? A történet szerint VII. Eduárd angol király idősebb korára kezdte kihízni a zakóit/öltönyeit, s ezért kigombolta az alsó gombot. Persze egy király mindig tökéletesen öltözött, s így mindenki más igazodott hozzá. (Vannak persze alternatív magyarázatok is, pláne, hogy a királynak mindig volt szabója, s így nem kellett kihízott öltönyben mutatkoznia.) Ma meg úgy szabják a zakókat, hogy az alsó gomb amúgy sem lesz begombolva. Van ennek értelme? Nincs. Az egész ilyen sznob dolog, hogy aki tudja az ide tartozik, aki meg nem az oda. Borzalmas!


Egyesek ezt a szabályt kiterjesztik az öltönymellény alsó gombjára is. Na én azt túlzásnak tartom (de divatdiktátor sem nem vagyok, sem nem szeretnék lenni). Persze egyre kevesebben hordanak öltönymellényt amúgy is. Én néha azért szeretem.


S ha leülünk, akkor az öltönyt ki szokták gombolni. Egyszerűen túl fura lesz a ruha esése begombolva és leülve. Nyugodtan gomboljátok ki vizsgán!


Az öltöny alá hosszú ujjú ing dukál. Rémálom a vasalásnál, de ez van. Valami olyasmi, hogy a szőrös karunk ne látsszon ki (az ing ujja a csuklón túlér). A rövid ujjú ing nagyon laza öltözetnek számít. Ez persze már a formalitások világa, amitől az akadémiai világ igen messze áll. Munkába simán járhatunk rövid ujjúban, legfeljebb nem veszünk fel hozzá zakót.


A szabályok persze azért vannak, hogy megszegjük őket. De nem árt ha legalább tudjuk, hogy mit szegünk meg. Van egy szabály, ami nekem nagyon nem tetszik, s így nem is tartom követendőnek: nyakkendőt zakó nélkül nem hordunk. Kicsit utána olvasva, azért vannak már szubkultúrák, ahol ez nem annyira ciki (reddit 1; redit 2, első komment). Én sem érzem annyira cikinek. Bent az egyetemi folyosón vagy a kantini ebédhez 30 fokban nem biztos, hogy kell a teljes szett.


Persze rajtam kívül ezeket mindenki tudja :)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése